WDL Demo Rss

Peninggalan yang terbaik untuk keluarga...

"Adapun dinding rumah itu adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya". (QS Al-Kahfi: 82)

Kisah di atas adalah senario ketiga yang dialami oleh Nabi Musa (a.s) dan al-Khidir. Pengajaran yang penting ialah;

Kenapa Allah hantarkan Al-Khidir untuk membina semula dinding yang hendak runtuh ? Kerana Ayah mereka adalah seorang yang soleh. Kalau kita nak Allah melindungi zuriat-zuriat kita, lakulah amalan-amalan yang soleh.

Sa'id ibn al- Musayyib, seorang Tabi’in besar, pernah memberitahu anaknya “Wahai anak, aku melakukan banyak amalan kerana aku berharap Allah akan menjaga mu dengannya”


Kita sebagai parents akan menyediakan yang terbaik kepada anak-anak seperti menabung, education fund, insurans, PTPTN, mewasiatkan harta dan sebagainya. Tetapi yang terbaik untuk kita tinggalkan ialah amalan-amalan kita yang baik. Ini adalah janji Allah kepada orang-orang yang percaya and soleh bahawa Allah akan tolong and selamatkan mereka setelah kita tiada di dunia ini.

Wallahualam.

Comments (0)