WDL Demo Rss

Memilih orang atau benda untuk kita cintai...

Labels: , , , , , , ,

Seorang tabiin bertanyakan kepada seorang pelajar yang berguru dengannya selama 30 tahun, "Apakah yang engkau telah belajar dari aku selama engkau bersama aku..."

Pelajar itu menjawap..."Salah satu perkara yang aku belajar ialah kita semua orang ada seseorang atau sesuatu benda yang kita sayangi dan cintai. Ada seseorang yang kita cintai atau sesuatu yang kita sayangi akan kita tinggalkan semasa kita masih hidup lagi di dunia ini. Akan tetapi, kesemuanya akan kita tinggalkan di dunia ini setelah kita mati, sama ada mereka itu keluarga atau kawan-kawan atu rumah atau kereta. Semuanya akan kita tinggalkan KECUALI PAHALA PAHALA yang kita kerjakan semasa kita masih hidup.

Oleh itu, aku telah mengambil keputusan untuk menjadikan pahala dan segala perbuatan yang mendekatkan diri dengan Allah sebagai sesuatu yang aku paling cintai..."

Didalam kubur kelak, bagi orang-orang yang beriman and beramal soleh, mereka akan dikunjungi oleh seseorang yang berwajah indah, tenang and aman. Bila ditanya "Siapakah kamu ?", dia menjawap "Aku adalah pahala-pahala yang kamu kerjakan dan aku akan temani kau sehingga hari kiamat"

Sebaliknya bagi orang-orang yang tidak beriman dan banyak melakukan dosa, mereka akan dikunjungi seorang yang bengis, hodoh dan busuk dan akan berkata "Aku lah dosa-dosa yang engkau lakukan di dunia dan aku akan bersama kamu sehingga hari kiamat"

Oleh itu, jadikanlah perbuatan amal soleh itu salah satu daripada apa yang kita cintai.

Comments (0)