WDL Demo Rss

Ubat untuk menyembuh menyakit Rasuah, Zina, Buang bayi

'Aisha (Radiall hu anhua) pernah berkata Jika ayat-ayat yang mula-mula diturunkan menyuruh manusia "Jangan minum arak" maka orang-orang akan berkata "Kami tidak akan berhenti minum arak". Dan jika ayat-ayat yang mula-mula diturunkan menyuruh manusia "Jangan berzina" maka orang-orang akan berkata "Kami tidak akan berhenti berzina"

Tetapi ayat-ayat yang mula-mula diturunkan adalah menerangkan tentang Syurga dan Neraka sehingga hati-hati mereka terikat dengan Allah (s.w.t) dan kemudian hukum-hukum halal dan haram diturunkan.

Amalan minum arak dan berzina memang sudah sebati dengan kehidupan kaum jahiliah dizaman Rasulallah (s.a.w) dan sebelumnya seperti mana dengan rasuah, zina dan pergaulan bebas dizaman kita ini. Cara untuk membenteraskan gejala gejala sosial ini adalah dengan mendekatakan hati-hati kita dengan Allah dengan melakukan banyak peringatan kepada balasan Syurga dan Neraka.

Cuba renungkan kenapa ahli-ahli sesetengah direct-selling kena datang meeting selalu. Ini kerana untuk memperingati mereka tentang habuan-habuan yang menanti mereka seperti habuan bulanan berpuluh ribu, rumah-rumah yang besar, kereta-kereta mewah dab sebagainya.

Sememangnya hari ini kita memang kurang mendapat peringatan tentang kehidupan yang bakal kita lalui - sama ada Syurga atau Neraka. Dan cara paling mudah untuk kita ingatkan diri kita ialah dengan melihat contoh-contoh disekeliling kita.

Contohnya, kalau kita beli goreng pisang dan nampak kuali dipenuhi minyak yang pas mendidih, maka sesungguhnya air dan minyak yang panas mendidih adalah minuman penghuni neraka. Secara automatik kita akan rasa ngeri dan tanam usaha untuk tidak melakukan perkara yang membawa kepada neraka Allah

Insya Allah, Saya akan paparkan beberapa contoh yang lain di blog yang akan datang, mudah-mudahan kita dapat mendekati diri dan hati kepada Allah (s.w.t)

Comments (0)