WDL Demo Rss

Ketentuan Mati and Mengingatinya...

Kematian itu satu ketentuan… ketentuan ini bukan saja dipercayai oleh orang islam, bahkan oleh orang bukan islam. Hasan Al Basri pernah membicarakan ironi ketentuan ini – Walaupun semua orang tahu tentang ketentuan kematian adalah hakiki dan pasti berlaku, tetapi persediaan untuk menempuhnya adalah amat sikit. Akan tetapi, ketentuan rezeki itu masih samar-samar tapi manusia menumpukan seluruh masa dan mencarinya.

Seorang tabi’in Ato’ ibni Rabah menerangkan kebaikan-kebaikan memperingati mati termasuklah;

a) Mempercepatkan Taubat – Dengan muhasabah diri, kita akan sedar betapa banyaknya dosa-dosa. Jadi, kita akan mempercepatkan and memperbanyakkan taubat
b) Redha and berpuas hati dengan rezeki – Ini kerana kita akan sedar bahawa hidup ini adalah sementara jadi kita akan menyedari and mensyukuri apa-apa yang Allah kurniakan kepada kita
c) Tidak berlumba merebut duniawi dengan orang duniawi – Ini bermakna, kita tidak berlumba-lumba mengejar harta bersama-sama dengan orang yang megejar dunia semata-mana, sehingga melupakan tanggung jawab kita sebagai hamba kepada Allah s.w.t.

Seorang Khalifah bernama Sulaiman Ibn Abu Malik pernah ke Madinah dan bertanyakan kepada Abu Hazim perihal kenapa manusia membenci mati. Abu Hazim menerangkan yang manusia membina dam memakmurkan dunia dan menghancurkan Akhirat mereka. Jadi, secara logiknya, manusia tidak mahu keluar dari dunia yang mereka bina siang dan malam.

Kesimpulannya, umat islam diseru untuk memperbanyakkan muhasabah diri dana memikirkan kan akan kematian:- adakah kita sudah bersedia atau tidak dengan amalan-amalan Akhirah ? apakah hutang piutang kita adakan dijelaskan selepas kita mati ?

Sebagai penutup, saya ingin berkonsi satu lagu yang menarik mengenai harta dan mati daripada Zain Bhika dan Dawud Wharnsby Ali dan Abdul Salam (Native Deen). Satu peringatan untuk kita yang hanya mengejar dunia and apa didalamnya.



Wallahualam

Comments (0)