WDL Demo Rss

Wasiat dan Pengurusan hutang...

Kalau bercakap tentang wasiat, orang akan berkata…”saya tak de harta, hutang je banyak… apa yang nak diwasiatkan”. Tapi sebenarnya sebab ada hutanglah kita nak kena berwasiat.

Zaman sekarang ni memang kita tak boleh lari dari hutang. Nak pakai kereta,kena ambik loan. Nak beli rumah, kena pakai loan, nak beli TV, pakai kredit kad. Jadi, kalau kita pandai berhutang, kenalah pulak pandai penguruskannya.

90% dari kerja menguruskan hutang adalah berkaitan dengan record-keeping – Sejauh mana kita kemaskinikan senarai pemuitang. Kalau kita masih hidup ni kira senang lagi lah sebab tiap-tiap bulan bil sampai. Cuba bayangkan selepas sahaja baca blog nih, Allah takdirkan kita mati… agak-agak sedara-mara tahu tak berapa Kredit Kad kita ada ?

Rasanya semua orang tahu apakah consequences kalau kita mati berhutang. Ada banyak ayat-ayat Alquran dan Hadith yang menghuraikan akibat-akibat kalau hutang tak dijelaskan. Saya nak ambik iktibar melalui sebuah cerita dizaman Khalifah Abu Bakar…

Thabit Ibn Qays adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w dari kalangan orang-orang Ansar. Thabit adalah juru cakap kepada Nabi Muhammad s.a.w kerana kebolehannya bersajak dan berpidato. Semasa peperangan Al-Yamamah dizaman Khalifah Abu Bakr, Thabit telah dipilih oleh Allah untuk mati shahid. Seorang mualaf ternampak perisai dan pedang Thabit and dia menyimpannya sebagai ganjaran harta perang. Kemudian, seorang sahabat bermimpi berjumpa dengan Thabit dan beliau menerangkan seorang yang tinggal di pinggir bandar Madinah telah mengambil perisai dan pedangnya. Thabit juga menerangkan satu persatu dimana kedudukan harta-hartanya untuk dijual dan duitnya diserahkan kepada khalifah untuk menjelaskan hutang beliau.

Bayangkanlah, seorang yang mati syahid yang dijamin balasan terbaik dari Allah masih tergantung rohnya sehinggalah dia menjelaskan hutang-hutangnya. Agak-agak apa yang akan kita lalui?

Jadi kesimpulannya , kalau kita banyak berhutang, setidak-tidaknya atau paling "busuk" kita mesti ada rekod yang tepat tentang status hutang kita supaya para waris boleh menjelaskannya secepat mungkin. Dan, intrumen yang terbaik untuk merekod hutang-hutang kita adalah menggunakan wasiat


Wallahualam

Comments (0)